Před nedávnem vědecká studie potvrdila, že do roku 2050 bude na mrtvici umírat o 30 procent více žen než mužů. Už nyní patří kardiovaskulární choroby mezi nejčastější příčiny úmrtí u žen. Španělští vědci nyní odhalili příjemný způsob, jak se chránit: pít kávu!
Ženy, které denně pijí nejméně čtyři šálky kávy, mají až o 20 procent nižší riziko mrtvice, než ty, které pijí jen jednu kávu za měsíc. Kdo si denně užívá pití kávy, snižuje riziko o 12 procent. Esther Lopez-Garciová z Madridské univerzity to dovodila z údajů 83 tisíců žen, které se účastnily velkého zdravotnického výzkumu. Při něm byly v letech 1980 až 2004 shromažďovány informace o zdravotním stavu a stravovacích zvycích účastnic.
Neobvykle velký prospěch přináší pití kávy nekuřačkám: u nich riziko kleslo o 43 procent, pokud denně pily čtyři šálky kávy. U kuřaček došlo ke zlepšení o pouhé tři procenta.
Ochranný účinek kávy pravděpodobně nepramení z kofeinu, protože nic podobného nebylo pozorováno u konzumentek čaje nebo nealkoholických nápojů s obsahem kofeinu. "Proti mrtvici chrání pravděpodobně speciální rostlinná látka obsažená v kávovníku. Ta potlačuje záněty a tkáně udržuje pružné,“ vysvětluje Esther Lopez-Garciaová.